Josefin på språng i världen

Sommaren 2013 i Oxford, England.

Dublin

Publicerad 2012-03-23 19:53:10 i Lyon,

Så, nu ska jag berätta lite om Dublin!
Som jag kanske berättade, så gick flyget för mig kvart över sju från Lyon, så klockan ringde stras över fyra på fredagen. Jag vet inte varför, men jag blir som ett barn vid sådana här tillfällena. Om man tex ska ut och resa, jag blir exalterad och kan inte sova. Så inte den här gången heller :p Men jag kom upp och iväg till flygplatsen utan problem. Vi får boarda i tid och inga problem - tills strax innan vi ska lyfta. Då är det tydligen problem med dimma eller något i Paris, så vi blev 40 minuter sena. Lite stressad över det, men visste att jag hade tid för bytet i Paris. Tills jag insåg att jag måste byta terminal på Charles de Gaulles stora flygplats, vilket innebär att jag måste gå ut genom tullen, byta terminal, igenom passkontroll och sen säkerhetskontroll igen. Så när jag kommer fram till passkontrollen kommer kallsvettningarna fram - kaos! Ojojoj, vilka köer! Men frågade en anställd och det skulle tydligen gå ganska fort, så det skulle inte vara några problem att hinna. Igenom det iaf, utan större svårigheter. Men i säkerhetskontrollen hör jag att dom ropar ut boarding för mitt flyg, samtidigt som dom stoppar mig för att jag har en flaska vatten i väskan - vilket jag hade köpt efter säkerhetskontrollen i Lyon, innan jag visste att jag måste byta terminal i Paris. Men men, släng den fort, rafsa ihop mina grejer och hinner fram till gaten som en av dom sista passagerarna, puuuhhh! 

Kom fram gjorde jag tillslut, där jag fick vänta lite på Chrissie som kom med bussen 40 minuter senare. Och oj, vad kul det var att se henne! Helt fantastiskt roligt! Kändes konstigt att träffas igen, det var ju nästan 8 månader sen vi sågs. Vi hoppade på bussen in till stan sen, där vi åkte för att möta upp Chrissies kompis, vars mammas lägenhet vi skulle få låna. Han visade oss till lägenheten, som var helt otroligt fin och låg bra till. Väldigt snällt av henne att låta oss stanna där! Efter att vi gjort oss hemmastadda så bytte vi om och gick ner på stan, turistade lite, vandrade omkring och tittade, shoppade lite och sen gick vi till en mysig pub och lyssnade på irländsk livemusik och drack lite öl! 







Smakade Guinness för första gången - positivt överraskad, inte lika äckligt som det ser ut! ;)

Blev en tidig kväll, båda hade ju rest under dagen så vi gick hem rätt tidigt och sov. 

Tidigt, tidigt på lördagsmorgonen kom Gussy fram efter 12 (!!) timmars buss - och färjeresa från England. Ännu ett kramkalas uppstod såklart! Trots att klockan bara var strax efter halv 7 så kunde ingen sova, alla var så glada och vi hade så mycket att prata om. Efter ett par timmar gjorde vi oss i ordning och klädde på oss och gick ut och åt en irländsk frukost!


Gott var det!

Efter det så strosade vi omkring på stan ett tag och bara njöt av atmosfären - helt underbart. Alla var bara så glada! Vi gick sen och ställde oss och väntade på paraden som gick av stapeln mitt på dagen. Vilken folkfest! Alla är utklädda, klädda i grönt och bara allmänt glada och patriotiska :P



Tydligen hade över 1 miljon människor följt paraden, coolt! Jag har lagt upp alla bilder på Facebook, så kolla där om ni vill se bilder från paraden! 



Mina fantastiska kompisar! 



Efter en lång dag tog vi oss tillbaka till lägenheten och vilade lite innan vi lagade mat och gjorde oss iordning för kvällen. Chrissies kompis vars mamma vi lånade lägenhet kom dit och sen så gick vi ut och festade och mötte upp flera av hans kompisar. Men det blev lite konstig kväll, för vi var rätt uppklädda och tillfixade, men han tog med oss till en hårdrocksklubb/metal... Blev lite konstig stämning, för ingen av oss lyssnar på sånt, men det var tydligen hans favoritställe. Vi passade inte riktigt in om man säger så. Så vi gick därifrån rätt snabbt och gick vidare till en vanlig pub som passade oss bättre :P

På söndagen tog vi en lång sovmorgon och låg i soffan och slötittade på tv. Vi gjorde riktigt god brunch innan vi gick ner på stan igen. Shoppade, fikade och bara strosade runt. Sen så letade vi upp en riktigt irländs restaurang där vi åt irländs guinnessgryta, riktigt mums!



Vi skyndade oss hem igen och bytte om, för det var än en gång dags för lite fest. Vet inte varför, men alla höll nästan med om att det var den roligaste kvällen. Trots att vi var trötta, och alla skulle resa dagen efter så vi drack i princip inte - men oj vad kul vi hade. Vi var ute och dansade halva natten. Tror jag kom i säng runt 4. Klockan 8 ringde klockan för att packa ihop och ge mig iväg till flygbussen. Usch vad tråkigt det var att säga hejdå till tjejerna :( Vill tillbaka igen! 

Men, det var en helt fantastisk helg och vi har bestämt att försöka göra om det nästa år igen!!! Som sagt, fler bilder finns på facebook om ni vill se!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Josefin

Jag är en tjej ursprungligen från Stockholm. I juni 2013 tar jag examen som Internationell Civilekonom. I min blogg får ni följa mina äventyr utomlands runtom i världen. Mest aktuellt är sommaren 2013, som jag kommer spendera i Oxford England, där jag ska jobba för EF på deras språkresor. I arkivet finns sommaren 2011 som spenderades på Disneyland Paris där jag utklädd till pirat jobbade i en av butikerna i samband med attraktionen Pirates of the Caribbean. Året som följde fortsatte mina äventyr i frankrike, närmare bestämt ett år som utbytesstudent i Lyon. Här kommer ni få följa mig utomlands och mina försök att anpassa sig efter en annan kultur, med allt som det kan innebära!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela