Josefin på språng i världen

Sommaren 2013 i Oxford, England.

Brandövning

Publicerad 2012-03-10 13:29:58 i Lyon,

Ja, som jag skrev så gick brandlarmet igår natt. Jag hade kommit hem efter en trevlig kväll med ett gäng kompisar (berättar mer sen!) Jag hade precis gjort mig iordning och lagt mig när larmet gick runt halv 2. Blev ju livrädd såklart, vet inte om jag hade hunnit somna till. Men, man har ju drillats hårt i alla övningar i skolan, så det var ju bara att dra på sig ett par mjukisbyxor och tjocktröja, hoppa i skorna och stoppa telefonen och nycklarna i fickan. Alla som gått ut samlades utanför entrén. Måste ha sett ganska roligt ut för folk på väg hem från krogen, där det står ett 20-tal personer i pyjamas. En tjej försökte ringa den ansvariga för residenset, men inget svar. Så då ringde någon brandkåren istället. Jag pratade inte med dem själva, men dom var tydligen rätt otrevliga och var inte jättepigga på att skicka någon hit. Men tillslut så skickade dem någon. Fransmännen suckade och sa att det brukar vara så tyvärr, kanske mest för att vi är unga, jag vet inte. 

Efter ett tag kom en liten, liten bil med två brandmän iaf. Då hade alarmet slutat låta, men dom letade igenom våningarna och ville gärna titta i våra lägenheter för att se hur brandvarnarna satt och om vi hade några. Självklart fick dom det för mig. Typiskt var bara jag igår hade tvättat och det hängde tvätt överallt i lägenheten och inte bara vilken tvätt som helst, utan underkläder. Pinsamt? Ja! 

Men tillslut så hittar brandmännen en konstig lukt på våning 1, och det visar sig vara en brandsläckare som blivit använd, som tydligen ger ifrån sig en speciell doft då. Så dom börjar knacka på dörrarna och får sen veta att det var fest och stoj och stök i en av lägenheterna tidigare under kvällen. Så dom knackar på där, först utan att någon öppnar. Men efter ett tag öppnar dom motvilligt, och där är det ett gäng spanjorer. Vet inte om dom gjorde till sig eller om dom bara var så urusla på franska för dom förstod ingenting av vad brandmännen frågade. Men, det verkade troligt att någon hade tryckt på brandlarmet och lekt med brandsläckaren. 

Brandmännen tyckte iaf att det var bra att vi ringde dom, det hade ju kunnat vara något allvarligt. Så, två timmar senare än planerat fick jag iaf krypa ner i sängen. Men, jag fick ju träffa massa grannar iaf, och jag bytte nummer med två andra tjejer i huset, så kanske vi ska träffas någon dag. Så inget ont, som inte har något gott med sig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Josefin

Jag är en tjej ursprungligen från Stockholm. I juni 2013 tar jag examen som Internationell Civilekonom. I min blogg får ni följa mina äventyr utomlands runtom i världen. Mest aktuellt är sommaren 2013, som jag kommer spendera i Oxford England, där jag ska jobba för EF på deras språkresor. I arkivet finns sommaren 2011 som spenderades på Disneyland Paris där jag utklädd till pirat jobbade i en av butikerna i samband med attraktionen Pirates of the Caribbean. Året som följde fortsatte mina äventyr i frankrike, närmare bestämt ett år som utbytesstudent i Lyon. Här kommer ni få följa mig utomlands och mina försök att anpassa sig efter en annan kultur, med allt som det kan innebära!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela