Josefin på språng i världen

Sommaren 2013 i Oxford, England.

Språkliga funderingar

Publicerad 2012-01-19 20:23:08 i Lyon,

Jag satt och kikade i kalendern och såg att det redan har gått mer än 2 veckor sen jag åkte från Sverige. Det känns helt osannolikt. Jag har ju knappt börjat i skolan, och knappt gjort speciellt mycket annat också känns det som. Dessutom har jag överlevt tre veckor utan ett bra fungerande internet. Tänkte att jag kunde använda tiden till att "detoxa mig" från internet. Verkar inte ha funkat, tvärtom snarare... Snarare mer irriterad nu än innan. 

Men idag har jag skrivit klart uppsatsen. Sitter och pillar med småsaker, fotnoter, stavning styckeindelning och sånt. Har dessutom spenderat nån timme eller två med att försäka skapa en korrekt innehållsförteckning. Lättare sagt än gjort. Det vill ju inte funka korrekt! Efter säkert 45 min så va rjag så irriterad att jag nästan var gråtfärdig och då kände jag att det var dags för middag och få lite energi innan jag bryter ihop total! Men efter konsultation med pappa gav jag upp och gjorde en innehållsförteckning för hand istället...
Annars så börjar dom jobbiga tankarna i slutet av ett arbete dyka upp. "Nej, men är jag verkligen färdig? Borde jag inte skriva lite mer? Nej men usch, det här känns inge bra, borde har gjort såhär istället?" Alltid lika tråkiga tankar, men alltid förekommande när jag ska lämna in ett arbete. Får alltid för mig att jag skulle gjort på ett annat sätt, att jag borde diskuterat djupare osv osv. Men jag tror jag ska skicka in det redan ikväll så jag inte ens har möjlighet att titta mer på det imorgon. 

Jag lärde mig en rolig sak idag. Skulle skriva ett meddelande på franska och behövde slå upp hur man säger tack för senast. Så jag går in på Nordsteds som vanligt. Sen får jag upp det här svaret: 


Varför tackar man inte för senast i Frankrike? Försökte googla, men hittade ingen bra förklaring. Någon som kan kasta lite ljus över situationen?

Nu har internet funkat rätt bra ikväll, så pass bra att jag har hunnit ladda två avsnitt av Gossip Girl som jag ska titta på ikväll. Ska bli skönt att låta hjärnan vila och titta på lite meningslös underhållning och dreggla över snygga designerkläder. Mys!

Kan vara bra att ladda upp lite inför imorgon. Har tre föreläsningar under dagen nämligen. Jag har, återigen, haft problem med schemat och det är så svårt att veta om föreläsningarna och kurserna innehåller det jag behöver. Så imorgon ska jag "testa på" tre olika kurser och se vilken som jag lättast kan övertala Linköping om att det jo visst va en kurs i företagsekonomi. Önska mig lycka till på den, hmm... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Josefin

Jag är en tjej ursprungligen från Stockholm. I juni 2013 tar jag examen som Internationell Civilekonom. I min blogg får ni följa mina äventyr utomlands runtom i världen. Mest aktuellt är sommaren 2013, som jag kommer spendera i Oxford England, där jag ska jobba för EF på deras språkresor. I arkivet finns sommaren 2011 som spenderades på Disneyland Paris där jag utklädd till pirat jobbade i en av butikerna i samband med attraktionen Pirates of the Caribbean. Året som följde fortsatte mina äventyr i frankrike, närmare bestämt ett år som utbytesstudent i Lyon. Här kommer ni få följa mig utomlands och mina försök att anpassa sig efter en annan kultur, med allt som det kan innebära!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela