Josefin på språng i världen

Sommaren 2013 i Oxford, England.

Strategic management

Publicerad 2012-01-12 12:55:48 i Lyon,

Idag hade jag min första riktigt lektion för den här terminen, Strategic Management. Jag trodde läraren skulle vara engelsk, det lät så på namnet men det visade sig att han var fransk. Men som tur var, var han duktig på engelska ändå! Klassen i sig verkar vara nästan rena skämtet. Idag har vi på 4 timmar nästan inte gjort någonting. Först så delades vi in i fyra grupper där vi hade varsin fråga, som vi skulle presentera senare, som handlade om en fransk seglare som slagit världsrekord i att segla jorden runt. En fråga var till exempel vad man borde göra med båten nu när turen är avklarad. Vi fick frågan vilka tillgångar och kunskaper byggfirman av båten måste ha. Ni hör ju nivån på det här... Sen efter rasten kom han tillbaka och berättade att det blivit lite ändring i schemat. Istället skulle vi nu gå och lyssna på en företagspresentation om Danone. Efter det fick dom franska studenterna stanna kvar och delta i runda bords samtal om man var intresserad av praktikplatser hos dom. Vi utbytesstudenter fick gå hem istället. Och nu har vi redan läst en sjättedel av kursen liksom. Det är 5 lektioner kvar och sen tenta! så den här klassen kommer nog inte blir alltför jobbig skulle jag tro. Men läraren verkar rolig och klassen är jättetrevlig. Det är sån skillnad om man läser masterkurser. Mycket mindre klasser, folk är lite äldre, och framförallt intresserade av andra kulturer. Många har varit utbytesstudenter själva eller ska åka det här året. Otrolig skillnad, så det kommer nog bli roliga lektioner! 

Nu har jag precis ätit lunch med några från kursen och ska fortsätta skriva på min uppsats. Jag har inga fler lektioner den här veckan, så ska nog hinna ganska långt den här veckan. Det ska lämnas in nästa fredag så det är ju ingen panik, men jag har ganska många lektioner nästa vecka, så vill gärna hinna rätt långt nu idag och imorgon. 

Annars så händer det inte så mycket än. Jag var ute och drack mojitos med Lydia i förrgår. Det var trevligt att hitta på något. Imorgon ska jag på Zumba på skolan på eftermiddagen med Anna och Lydia och sen ska vi kanske ut och äta ett par stycken på kvällen. Vi får se vad som händer! 



En bild på Strawberry Mojito från när vi drack såna förra terminen. Igår smakade jag jordgubb och persika. Det var riktigt gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Josefin

Jag är en tjej ursprungligen från Stockholm. I juni 2013 tar jag examen som Internationell Civilekonom. I min blogg får ni följa mina äventyr utomlands runtom i världen. Mest aktuellt är sommaren 2013, som jag kommer spendera i Oxford England, där jag ska jobba för EF på deras språkresor. I arkivet finns sommaren 2011 som spenderades på Disneyland Paris där jag utklädd till pirat jobbade i en av butikerna i samband med attraktionen Pirates of the Caribbean. Året som följde fortsatte mina äventyr i frankrike, närmare bestämt ett år som utbytesstudent i Lyon. Här kommer ni få följa mig utomlands och mina försök att anpassa sig efter en annan kultur, med allt som det kan innebära!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela