Josefin på språng i världen

Sommaren 2013 i Oxford, England.

Helg

Publicerad 2012-01-29 13:31:49 i Lyon,

Jag har precis tagit paus i pluggandet och ska laga lite lunch tänkte jag. Morgonen (förmiddagen) har bestått av att sätta ihop/redigera/rätta grammatik på vårt marknadsföringsarbete. Anmälde mig frivilligt för det när jag hade läst igenom fransyskornas delar och insett att i det här skicket kan vi ju inte lämna in det. Men det är inte jättekul att sitta och rätta engelsk grammatik. Fick nog svart på vitt att språklärare kommer jag inte bli, usch så tråkigt att sitta och läsa texter skrivna med värdelöst språk hela tiden haha! Efter lunchen ska jag göra mina slides till vår power point presentation och sen plugga teori inför som vi har på morgonen imorgon innan presentationerna. Så nu här ju vilket tema den här söndagen har! 

Igår mötte jag upp Lydia och vi gick till Insitut Lumière, som är ett museum i det hus där Bröderna Lumière bodde - som uppfann filmen och filmkameran. Familjen var från Lyon och man är mycket stolt över det! Huset var väldigt vackert och det var kul att läsa sig lite om filmens historia! 



Ett rum som kallades vinter trädgården. Fint!



Miniatyrmodel över deras fabriker och hus





Första filmaffichen som gjorts



Gatan som dom bodde på har döpts om i moderna tider till Första filmens gata. Det var ett roligt museum att se, något som vår lärare i fransk kultur har sagt är ett måste at besöka när man bor i Lyon! Efter det gick jag och Lydia till en restaurang/kafé i närheten och åt middag. Det är kännt för sina goda mackor, så det var vi ju tvungna att smaka. Lydia åt en macka med lax och philadelphia



Lydia 



jag åt chevre och honung. Dom sparade inte på chevren! Men gott var det =)

Sen spenderades kvällen i mjukiskläder. Lite plugg under någon timma innan det blev skype i nästan två timmar med Hanna. Mycket trevligt, och vi hann avverka massa ämnen - allt från motiv på våra sedlar till kungahistoria och vilka sjukdomar man inte får har om man ska ge blod. Det ni, det kallar jag varierade samtalsämnen! 

Nu ska jag laga mat, ha en bra söndag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Josefin

Jag är en tjej ursprungligen från Stockholm. I juni 2013 tar jag examen som Internationell Civilekonom. I min blogg får ni följa mina äventyr utomlands runtom i världen. Mest aktuellt är sommaren 2013, som jag kommer spendera i Oxford England, där jag ska jobba för EF på deras språkresor. I arkivet finns sommaren 2011 som spenderades på Disneyland Paris där jag utklädd till pirat jobbade i en av butikerna i samband med attraktionen Pirates of the Caribbean. Året som följde fortsatte mina äventyr i frankrike, närmare bestämt ett år som utbytesstudent i Lyon. Här kommer ni få följa mig utomlands och mina försök att anpassa sig efter en annan kultur, med allt som det kan innebära!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela