Josefin på språng i världen

Sommaren 2013 i Oxford, England.

Avignon

Publicerad 2012-01-23 20:00:24 i Lyon,

Så igår åkte jag, Anna och Lydia till Avignon över dagen. Vi tog tåget från Lyon halv elva på förmiddagen. Med TGV som vi åkte dit tod det 1 timma och 10 minuter, men hem åkte vi vanligt tåg och det tog nästan 2.30. Stor skillnad! 
Avignon ligger typ 20 mil direkt söder om Lyon. När vi klev av tåget möttes vi av klarblå himmel, strålande sol och 15 grader varmt. Det kändes helt otroligt, så stor skillnad mot Lyon! 

Vi började med att bara vandra runt och kolla omkring. Väldigt mysig stad!!







Sen styrde vi kosan mot det enorma påvepalatset. Det har bott 9 påvar i Avignon i det stora palatset. Så vi betalade och gick in och såg ut som riktiga turister där vi gick runt med våra audioguider. Men riktigt mäktigt slott!





Lydia lyssnar intensivt på audioguiden



En miniatyrmodell av palatset. 





Guldstatyn väger 4,5 ton!!

Sen gick vi och satte oss på en uteservering i solen och åt mat. Nu var vi ju bara på ett ställe och åt, så har ju inte så mycket att jämföra med, men jag skulle nog säga att maten från Lyon är bättre än från Provence-området. Men solen var varm och skön och det kändes ju fantastiskt att sitta utomhus och äta i januari!



Anna med kameran i högsta hugg!



Jag och Lydia

Efter lunchen gick vi vidare till den kända bron i Avignon, det finns tydligen än ganska känd sång om den - Sur le pont d'Avignon.
Det tokiga med bron är att det är en halv bro. Tydligen brukade det vara mycket översvämningar och hårt väder så halva bron rasade ner i vatten. Nu är det bara en halv bro istället!



Konstigt!



Efter det gjorde vi lite mer turistgrejer innan det var dags att bega sig mot tåget hem igen. En precis lagom dag och kul att se Avignon! Hoppas att jag kan göra fler såna här små utflykter i vår!



Mina tjejer i solen!

Nu ska jag lägga mig och kolla på Sex and the City filmen som jag lånat på biblioteket så jag får träna min franska lite! Sov gott!


Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2012-01-23 20:08:37

Vad härligt det ser ut - försmak av vår!!! Och det är den sången jag kan! Fick lära mig den på en franskalektion i högstadiet... Inte så populärt bland tonårselever att sitta och sjunga kommer jag ihåg :-)

Postat av: Maria

Publicerad 2012-01-24 12:28:30

Va kul! Roligt att du hinner gå sightseeing också!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Josefin

Jag är en tjej ursprungligen från Stockholm. I juni 2013 tar jag examen som Internationell Civilekonom. I min blogg får ni följa mina äventyr utomlands runtom i världen. Mest aktuellt är sommaren 2013, som jag kommer spendera i Oxford England, där jag ska jobba för EF på deras språkresor. I arkivet finns sommaren 2011 som spenderades på Disneyland Paris där jag utklädd till pirat jobbade i en av butikerna i samband med attraktionen Pirates of the Caribbean. Året som följde fortsatte mina äventyr i frankrike, närmare bestämt ett år som utbytesstudent i Lyon. Här kommer ni få följa mig utomlands och mina försök att anpassa sig efter en annan kultur, med allt som det kan innebära!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela