Josefin på språng i världen

Sommaren 2013 i Oxford, England.

Dryga människor

Publicerad 2012-04-17 20:18:19 i Lyon,

Vad är det med dryga fransmän ibland egentligen? Blev uppläxad på posten igår när jag skulle hämta mitt paket för att jag hade mitt körtkort med mig som legitimation och inte ID-kort eller pass. Har alltid bara använt mitt körkort, aldrig någon som har frågat om nåt annat, men tanten började högljutt förklara att ett körkort inte är giltigt som ID-handling i Frankrike, medan jag försökte förklara att mitt svenska körkort har samma status som ett ID-kort i frankrike, men det trodde hon inte på. Tillslut fick jag hämta ut mitt paket med förklaring att det fick gå för den här gången eftersom det inte "var ett rekommenderat brev". 
Idag var jag dessutom inne på banken och skulle lösa in en check. Eftersom jag har en väldigt begränsad erfarenhet av checkar vet jag ej riktigt hur det går till, så jag gjorde som jag alltid har gjort, gick fram till personen i "receptionen" och förklarade att jag ville lösa in en check, och sträckte fram mitt bankomatkort, som jag alltid har gjort förut. Men då började han högljutt förklara att sånt gör dom inte där, och sånt fick man minsann göra själv i automaten bakom och o
pekade med HELA handen mot en maskin bakom mig. Så jag fick ju snopet gå dit och försöka göra det. Efter att ha stått ett tag och försökr lista ut kommer han fram och suckar HÖGLJUTT för att markera antar jag, innan han gör det åt mig... 

GAAAAAHHHHH! Vet inte om jag lockar fram dom dåliga sidorna hos fransmännen eller? Blää, det plus förkylningen har verkligen fått mig på dåligt humör. Tröstar mig med att titta på film och äta svensk lösgodis. Tips på uppmuntran någon? 


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Josefin

Jag är en tjej ursprungligen från Stockholm. I juni 2013 tar jag examen som Internationell Civilekonom. I min blogg får ni följa mina äventyr utomlands runtom i världen. Mest aktuellt är sommaren 2013, som jag kommer spendera i Oxford England, där jag ska jobba för EF på deras språkresor. I arkivet finns sommaren 2011 som spenderades på Disneyland Paris där jag utklädd till pirat jobbade i en av butikerna i samband med attraktionen Pirates of the Caribbean. Året som följde fortsatte mina äventyr i frankrike, närmare bestämt ett år som utbytesstudent i Lyon. Här kommer ni få följa mig utomlands och mina försök att anpassa sig efter en annan kultur, med allt som det kan innebära!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela