Josefin på språng i världen

Sommaren 2013 i Oxford, England.

Pappersarbete

Publicerad 2011-09-09 17:42:31 i Allmänt,

Så var det fredag! Det har gått ett par dagar sen jag kom till Lyon och mycket har hänt! Igår hade vi första introduktionen med alla oss som inte varit med på orienteringsveckan. Jag tyckte det kändes otroligt skönt, för jag förstod allt i princip. Det kändes verkligen som en lättnad, att det inte kändes för svårt iaf. Men mycket info på kort tid, så man får väl se om man hängde med på allt, det visar sig väl. Efter lunch så var det dags för andra mötet, då var det lite mer allvar för då fick vi informationen om hur kursval och sånt går till. Jag förstod själva franskan men sen var det ju inte lika lätt att förstå innebörden av det dom sa. Vi fick en katalog med kurser som är tillgängliga och sen en annan katalog med scheman. Sen måste vi plocka ihop kurser och se till att dom inte ligger på samma tider. Det känns som ett gigantiskt interaktiv pussel typ. Dessutom krånglas det till av att vi måste läsa ett par obligatoriska kurser som franska och fransk kultur. Och våra obligatoriska kurser hemifrån som vi måste passa in. Känns lite oöverkomligt att fixa allt det här, men det var många som kände så tror jag. Men det löser sig säkert! Men Anna och jag ska försöka hitta kurskalatolgen för det engelska programet. Vi kan nämligen om vi vill, läsa en eller två kurser på engelska. Det kanske skulle vara skönt att få ett litet break ibland och kunna ta en lite svårare av kurserna på engelska. 

Annars så har dagarna bestått av mer fixande. Har fått mitt studentkort hit (jättefint och färglatt om man jämför med det fula kortet vi har i Linköping). Har även fixat tunnelbanekort. Men nu börjar det nog komma i ordning lite med allt som amn behöver fixa.

Igår kväll så var vi på fest för alla ersamusstudenter. Vi mötte upp lite folk från skolan innan och satt vid floden innan vi gick till klubben. Det var kul att träffa massa människor, men Anna och jag stannade inte så länge. Det var så sjukt hög (och dålig!) musik så det var omöjligt att ens prata med folk. Så då kändes det inte så kul längre. 

Efter en lång sovmorgon så bar det av till skolan. Det var nämligen franskaprov! Läskigt!! Vi måste göra ett test för att vi ska hamna i rätt nivå på våra franskalektioner. 80 frågor med typ bara grammatik och översättning. Gick inte jättebra, så man får väl se vilken nivå man hamnar i!

Det ringde nyss på dörren. Öppnade och där stod en svensk kille. Han hade sett mitt namn på brevlådan och antog att jag var svensk. Han hade ett litet problem nämligen, han har ingen el! Så han undrade om han fick ladda sin dator och telefon hos mig. Elbolaget hade sagt att dom inte kunde fixa det innan den 15:e eller annars skulle det kosta 34 euro extra för att dom skulle fixa det idag eller på måndag... Så stackars kille kan inte laga mat eller duscha varmt... Skönt att det inte krånglat för mig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Josefin

Jag är en tjej ursprungligen från Stockholm. I juni 2013 tar jag examen som Internationell Civilekonom. I min blogg får ni följa mina äventyr utomlands runtom i världen. Mest aktuellt är sommaren 2013, som jag kommer spendera i Oxford England, där jag ska jobba för EF på deras språkresor. I arkivet finns sommaren 2011 som spenderades på Disneyland Paris där jag utklädd till pirat jobbade i en av butikerna i samband med attraktionen Pirates of the Caribbean. Året som följde fortsatte mina äventyr i frankrike, närmare bestämt ett år som utbytesstudent i Lyon. Här kommer ni få följa mig utomlands och mina försök att anpassa sig efter en annan kultur, med allt som det kan innebära!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela