Josefin på språng i världen

Sommaren 2013 i Oxford, England.

Jag är framme!

Publicerad 2011-09-06 20:49:07 i Allmänt,

Nu är jag framme i Lyon! Jag sitter i min lägenhet, den är liten, men fräsch iaf och rätt mysig! Med lite personliga prylar och så, så kommer det nog bli riktigt bra! Trodde inte jag skulle komma in på internet, eftersom det inte är trådlöst och jag har ju såklart ingen nätverkssladd än, men datorn hittade ett trådlöst nätverk som funkade. Och varför funkar det... Jo för det är samma som vi surfade på på Disney. Det är tydligen ett allmänt nätverk som finns lite överallt i Frankrike :p Men ska ändå köpa en sladd, tror att det internetet är betydligt snabbare och mer pålitligt! (Dessutom kanske lagligare också...)

Jaja, tågresan från Disney gick hur bra som helst. Tog 1 h 50 min, vilket verkligen är överkomligt. och med en ny, bra dator som faktiskt har batteritid, så en film senare så var resan över! Efter det letade jag reda på en taxi som körde mig till universitetet. Tror chauffören tyckte jag var lite konstigt, en (antagligen) fattig student borde väl ta bussen istället sa han! Men, jag tyckte det var skönt! Irrade omkring lite på campus med mina väskor men hittade sen bagageavdelningen. Slog mig ner på en bänk i väntan på att kontoret för utbytesstudenter skulle öppna efter lunchen. Själva inskrivningen gick väldigt fort eftersom jag redan har ett bankkonto i Frankrike sen sommaren. Jag måste bara gå till min bank för att få ett papper påskrivet så är allt klart här. Efter det hade jag lite tid innan jag skulle ha möte med managern för residencet och lägenheten. Så jag bestämde mig för att vandra omkring och se mig lite om och sen försöka hitta till lägenheten. Det var inte så svårt, ligger bara 10-15 minuters gångväg från skolan. Efter mass info och massa underskrifter fick jag tillgång till lägenheten! Min egna, känns otroligt skönt efter sommaren på Disney! I samma byggnad som lägenheten ligger en matbutik, kanske inte för att göra storhandlingar men definitivt ett bra överraskning! I närheten finns dessutom en bagare, flera caféer och restauranger, post, apotek och både buss - och spårvagnshållplats. Inte illa alls faktiskt! Efer det gick jag tillbaka och hämtade mina väskor från skolan och gick hem igen. Även om det "bara" är 15 minuters promenad, så blir det ganska tungt med två väskor efter ett taf, speciellt i sommarvärmen här nere! (Vilket by the way är sjukt härligt med tanke på sommaren uppe i Paris!) 

Jag har ju också insett vad jag behöver spendera dagen med imorgon. Det blir en tripp till IKEA! Har inga kökssaker, köpte lite engångsprylar i butiken idag. Det kommer dessutom bli en hård natt, har varken kudde, lakan eller täcke... Men mina handdukar instoppade i mitt örngott och med madrassskyddet som lakan en natt ska man väl stå ut med! Sen behövs ju alltid lite allmänna prylar, så som galgar. Det blir kul, tycker om att gå på IKEA! Ska också försöka leta runt lite på campus. Jag och Anna från min klass i Linköping ska försöka orientera oss lite på campus imorgon! Ska bara få tag på henne först =)

Nej, nu är jag helt slut det har varit en lång och intensiv dag. Ska borsta tänderna och krypa ner i min provisoriska säng och titta på en film! Sov gott alla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Josefin

Jag är en tjej ursprungligen från Stockholm. I juni 2013 tar jag examen som Internationell Civilekonom. I min blogg får ni följa mina äventyr utomlands runtom i världen. Mest aktuellt är sommaren 2013, som jag kommer spendera i Oxford England, där jag ska jobba för EF på deras språkresor. I arkivet finns sommaren 2011 som spenderades på Disneyland Paris där jag utklädd till pirat jobbade i en av butikerna i samband med attraktionen Pirates of the Caribbean. Året som följde fortsatte mina äventyr i frankrike, närmare bestämt ett år som utbytesstudent i Lyon. Här kommer ni få följa mig utomlands och mina försök att anpassa sig efter en annan kultur, med allt som det kan innebära!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela