Josefin på språng i världen

Sommaren 2013 i Oxford, England.

Första dagen i skolan

Publicerad 2011-09-12 20:51:25 i Allmänt,

Idag var det dags för första dagen i skolan. Snacka om kaosartat! Jag har för första gången upplevt den konstiga, frustrerande byråkratin. Jag hade lyckats lista ut att jag borde varit på föreläsning kl 8. Problemet var att jag inte vissta var. Det här med färdiga schemat och automatiserat har fransmännen inte riktigt kommit på än. Utan istället sätter dom upp pappersscheman på olika anslagstavlor. Men det är typ omöjligt att hitta om man inte vet var man ska titta... Så jag hittade inte alls var jag skulle vara. Så jag tänkte hoppa föreläsningen. Men så springer jag in i en polsk tjej som går samma program som mig, som också skulle på föreläsningen, som dessutom lyckats hitta var vi skulle vara. MEN, vi är då en halvtimma sena... Snygg start va? Vi smiter iaf in och sätter oss. Sen börjar stressen. Föreläsaren pratar sjukt snabbt om saker som jag inte riktigt förstår, dessutom är det lite svårt at höra för det är en stor sal. Efter ett tag så tittar hon upp mot mig och den andra tjejen och frågar varför vi inte antecknar. Och vi bara, öhhh. Så nervös som man är, inte helt frisk, strålande sol och upp mot 30 grader - jag började storsvettas. Sjukt fräscht va? ;)
Efter halva fick vi iaf en liten paus och vi passar på att gå ner till föreläsaren och presentera oss, och berätta att vi är Erasmusstudenter. Då blev det annat liv i luckan - Jaha! Va kul! Välkomna! Sen gav hon oss tips på litteratur och sånt för att underlätta. Hon brukar tydligen ha mycket utbytesstudenter. Så det kändes ju bättre sen! 

Efter den lektionen skulle jag möta upp Anna för att gå och prata och se om det var möjligt att skriva in sig på två kurser på engelska. Och ja, det var möjligt. OM DET INTE HADE VARIT FULLT REDAN! Så där gick ju Annas och min plan på att ta två kurser på engelska för att få lite andrum upp i rök! Så, det blir ett år på franska då! Eller nästan, och det här är faktiskt lite coolt. Vi satt idag och skulle försöka välja och pussla ihop kurser, på en handledd liten lektion. Och jag har varit intresserad av att ta engelska, alltså typ affärsengelska. Så jag pratade med en av handledarna där som visade sig vara en av dom lärarna som har engelskakurser. Så hon undrade vilken nivå jag låg på engelska och jag svarade såklart en bra nivå. Så vi pratade lite fram och tillbaka på engelska, och efter ett tag säger hon att jag är alldeles för duktig för att ta engelska för 3:e års elever, eftersom citat av henne "franska ungdomar suger på engelska". Så nu ska jag läsa affärsengelska på masternivå!! :)

Annars är det fortfarande ett väldigt pusslande att få ihop scheman, poäng och klasser. Jag har ett preliminärt schema just nu, som jag tror funkar. Men problemet är att jag fortfarande inte vet när våra två obligatoriska klasser går, Franska och Fransk kultur. Hoppas att dom ligger på bra tider så jag inte måste pussla om igen!

Här kommer en bild från i torsdags tror jag!



Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2011-09-14 11:26:43

Va bra att du fick en kurs på engelska också! :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Josefin

Jag är en tjej ursprungligen från Stockholm. I juni 2013 tar jag examen som Internationell Civilekonom. I min blogg får ni följa mina äventyr utomlands runtom i världen. Mest aktuellt är sommaren 2013, som jag kommer spendera i Oxford England, där jag ska jobba för EF på deras språkresor. I arkivet finns sommaren 2011 som spenderades på Disneyland Paris där jag utklädd till pirat jobbade i en av butikerna i samband med attraktionen Pirates of the Caribbean. Året som följde fortsatte mina äventyr i frankrike, närmare bestämt ett år som utbytesstudent i Lyon. Här kommer ni få följa mig utomlands och mina försök att anpassa sig efter en annan kultur, med allt som det kan innebära!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela