Josefin på språng i världen

Sommaren 2013 i Oxford, England.

Betyg

Publicerad 2011-10-12 20:14:16 i Lyon,

Nu ligger tvätten i maskinen och jag har precis ätit middag efter mitt steppass. Funderade på om jag skulle gå eller inte för känner mig inte helt på topp. Fast jag har varken feber eller ont i halsen, så jag gick ändå. Men jobbigt var det! Får se om bakterierna dog av ansträngningen eller om dom bara blev aggressivare :P

Har bara haft en lektion idag, franska. Gick bra, vi håller på med pronomen nu vilket är väldigt välbehövligt. Det är en del som jag verkligen har svårt med. Vi har fått massa övningar att göra så jag hoppas att jag börjar lära mig konceptet snart! Fick dessutom tillbaka resultatet på vårt första lilla "prov" som vi hade förra veckan. 14/20 fick jag. Det kommer bli konstigt att vänja sig vid franska poängsättningssystemet. 20 är maxpoäng, men godkänt = 10. Så inte jättebra resultat, gjorde en del slarvfel insåg jag nu i efterhand. Men det var ju ett godkän resultat så jag är nöjd ändå! 

När vi ändå pratar betyg och skolsystem läste jag en intressant sak igår. Fransk skola (grundskolan i varje fall) har rykte om sig att vara tuff. Det ställs höga krav på barnen redan från lite ålder. Tror att barnen får "riktiga" betyg (ej omdömen) i 5 års ålder. Men det som är otroligt är siffran jag hörde på antalet elever i varje årskull som klarar gymnasieexamen - 35 %. Jag kan inte säga med säkerhet att det stämmer, men skulle det göra det är det ju helt otroligt. 35 % är en otroligt låg siffra. Jämfört med statistik som jag hittade om Sverige ligger motsvarande siffra på 86 %. Även om den uppgiften faktiskt är lägre än vad jag trodde, så är ju skillnaden mellan 35 och 86 milslång!
Okej, hittade en annan mer trovärdig sida som säger att Frankrike har ett genomsnitt på 70 %. Kanske mer rimligt, fast ändå förvånansvärt lågt tycker jag för ett utvecklat land. Undrar vad skillnaden beror på? Är vi för slöa i Sverige? Är Frankrike för hårt? Intressant tycker jag! Bäst statistik fick Tjeckien och Slovakien, båda på 91 %! Lägst hamnar Portugal med 30 %. 

Nu ska jag lägga i tvätten i torktumlaren - längtar tills jag kan lägga mig i nytvättade lakan, det är vardagslyx! Sen blir det födelsedagsskype med mamma!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Josefin

Jag är en tjej ursprungligen från Stockholm. I juni 2013 tar jag examen som Internationell Civilekonom. I min blogg får ni följa mina äventyr utomlands runtom i världen. Mest aktuellt är sommaren 2013, som jag kommer spendera i Oxford England, där jag ska jobba för EF på deras språkresor. I arkivet finns sommaren 2011 som spenderades på Disneyland Paris där jag utklädd till pirat jobbade i en av butikerna i samband med attraktionen Pirates of the Caribbean. Året som följde fortsatte mina äventyr i frankrike, närmare bestämt ett år som utbytesstudent i Lyon. Här kommer ni få följa mig utomlands och mina försök att anpassa sig efter en annan kultur, med allt som det kan innebära!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela