Josefin på språng i världen

Sommaren 2013 i Oxford, England.

Sönderkörd!

Publicerad 2011-10-05 20:54:29 i Allmänt,

Alltså, det här som jag fick höra innan om att franska studenter har mycket lektioner men pluggar typ ingenting annars har jag ju insett inte är sant. För det första så verkar en normal student här ha typ 12-14 timmar av undervisning. Det är lite mer än vad jag har i sverige men jag skulle inte kalla det mycket. Jag har dessutom 21 timmars undervisning i veckan. Men dessutom är det ju sjukt mycket läxor att göra! Visst, absolut att jag kanske pluggar mer än dom franska studenterna, men det beror ju på att jag läser på franskan, vilket är mitt tredje språk! Vet inte vad jag hade förväntat mig innan, men nån latmasktermin kommer det ju inte att vara! Den senaste veckan har jag pluggat hela dagarna fram tills den här tiden ungefär, 20-21. Jag hoppas att när man kommit in i det lite mer att det blir bättre, eller iaf att man lär sig planera bättre och lägga upp nåt sorts schema. 

Fick iaf en välbehövlig paus i plugget när jag hade min stepklass. Herregud vad det är jobbigt! Det motsvarar ingen step/aerobics eller liknande jag varit på hemma. Här är det pang på, ingen uppvärmning och sen 55 minuter av stentuff träning. Ledaren (en ung, snygg kille) leder två klasser på rad, med 50 tjejer i varje klass. Han trivs bra tror jag! Jag är riktigt imponerad av hans energi, duktig instruktör också! Men det är fruktansvärt jobbigt. Svettten rinner efter 5 minuter, och på slutet tar det verkligen emot att kliva upp på stepbrädan. Men känslan nu efter man har duschat och ätit, den är riktigt härlig! 

Imorgon blir nog en lång dag, kommer vara i skolan mellan 9-20. Tufft! Men får se fram emot min resa till Paris på fredag om dagen blir allt för lång. Åker upp tillsammans med några andra utbytesstudenter som jag träffat här. Jag bor hos min klasskompis Tilda, som gör sitt utbytesår i Paris. Riktigt smidigt att ha vänner över hela Frankrike just nu ;) På lördag blir det ett besök på Disney, det ska bli jättekul att hälsa på gamla kollegorna igen! 

Nu ska jag inte plugga mer idag, det får räcka! Ska lägga mig i sängen och se om jag hittar en trevlig film att titta på kanske! 

Jag kommer inte ihåg om jag någonsin la upp en bild på min kostym på Disney, men här kommer iaf en bild på mig sista dagen i våra härliga omklädesrum!



Så här tjusig såg jag ut varje dag ;)

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2011-10-06 17:30:57

Ja, vilken snygg jobbkostym! :D



Lycka till imorgon i plugget, du är så duktig! Btw så läser jag om olika länders skolsystem just nu å Sverige har minst läxor bland många många länder.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Josefin

Jag är en tjej ursprungligen från Stockholm. I juni 2013 tar jag examen som Internationell Civilekonom. I min blogg får ni följa mina äventyr utomlands runtom i världen. Mest aktuellt är sommaren 2013, som jag kommer spendera i Oxford England, där jag ska jobba för EF på deras språkresor. I arkivet finns sommaren 2011 som spenderades på Disneyland Paris där jag utklädd till pirat jobbade i en av butikerna i samband med attraktionen Pirates of the Caribbean. Året som följde fortsatte mina äventyr i frankrike, närmare bestämt ett år som utbytesstudent i Lyon. Här kommer ni få följa mig utomlands och mina försök att anpassa sig efter en annan kultur, med allt som det kan innebära!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela