Josefin på språng i världen

Sommaren 2013 i Oxford, England.

Grenoble!

Publicerad 2011-10-30 14:44:46 i Lyon,

Så, igår åkte jag alltså till Grenoble! Annika, en svensk tjej, har en kompis som bor där som hon träffade när han gjorde sitt erasmusår på hennes skola i Köpenhamn. Så hon skulle åka och hälsa på honom och ville gärna ha sällskap! Så igår morse tog vi tåget mot Grenoble. Det tog knappt 1, 5 timme dit och det är väldigt fin sträcka att åka tåg, mycket små fina franska byar och städer! Framförallt vackert när man börjar närma sig alperna och börjar se höga berg och snö! Det var en otroligt vacker höstdag igår, soligt och inte för varm - inte för kallt (så, typ runt 22 grader sista helgen i oktober, helt okej tycker jag!) Jag visste ingenting om staden men nu efteråt skulle jag säga att det är som en blandning mellan en industristad och en alpby. Den gamla delen är jättevacker med massa alpkänsla! Vi gick runt och tittade lite i gamla stan, och sen bestämde vi oss för att ta linbanan upp till en utkiksplats över Grenoble. Titta vad söta bubblor man åkte i:




Däruppifrån hade man en fantastik utsikt:





Jag och Annika!



Om ni tittar noga så ser i svagt, svagt, svagt Mont Blanc där borta i bakgrunden! Den närmaste skidresorten ska tydligen bara ligga 10-15 minuter bort från Grenoble. 

Efter att ha tittat på fantastik utsikt åkte vi ner igen för att äta. Vi gick till en crepesrestaurang som skulle vara väldigt bra, men det blev an annorlunda måltid. Jag har aldrig smakat riktiga "matcrepes" utan bara dom som man äter till efterrätt, så såg fram emot det. Men, riktigt så blev det inte. Stället skulle nämligen stänga fram tills riktiga skidsäsongen börjar i slutet av november så det var lite tunt på ingridienser hos kocken. SÅ, vi fick äta våra matcrepes baserade på efterättscrepes. Kan säga att min som jag åt, skinka ost och stuvade champinjoner, INTE smakade så gott med en söt efterrättscrepe som bas...



Crepestället, Annika och hennes kompis!
Däremot åt vi smaskiga crepes till efterrätt - det smakade som det ska smaka! Min var med choklad, grädde och kokosflingor!



Sen var det dags för en spännande grej - vi skulle på rubgy. Det är en väldigt stor sport här i frankrike. Annikas kompis var ett väldigt rugbyfan och spelade själv, och Annika spelar också rugby. Så, det var Grenoble mot någon annan fransk stad, kommer inte ihåg vilken. Men, det var faktiskt rätt kul att kolla på rugby. Det är väldigt olika mot andra sporter jag sett. Massa konstiga regler, men definitivt tuffare än fotboll. Inga fjollor här som lägger sig ner och filmar! Pratade lite med Annikas kompis om rygby här i frankrike. Dom förlorade nyss VM-finalen mot Nya Zeeland så hela landet var besviket. Men något som fascinerade mig är att Grenoble spelar i 2:a divisionen, men spelarna får otroligt bra betalt. Dom bästa spelarna i 2:a divisionen tjänar runt 8000-10000 euro i månaden. 2:a divisionen!!! Efter det rörde Annika och jag oss mot tågstationer och hoppade på sista tåget hem. Var hemma i min lägenhet runt halv tolv igår och somnade tungt efter en intensiv dag! Vaknade piggare imorse och inser glatt att jag har vunnit en timma till pga vintertiden, vilket gjorde att jag hann ner och köpa frukost i matbutiken innan den stängde kl 12. Sprang även in på bageriet tvärs över gatan oh köpte nybakat bröd till frukost. Lyx! 

Slänger in några bilder till från gårdagen



En glad Josefin uppe på berget!



Fanns många härliga berg runtomkring Grenoble som fick mig att längta efter lite skidåkning. Det häftiga är att Grenoble ligger i en dal, så man kan se höga berg åt alla vädersträck vart man än står!

Nu ska jag laga lite lunch, ska rota lite i skåpen och se vad jag hittar. Ha en bra söndag allihopa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Josefin

Jag är en tjej ursprungligen från Stockholm. I juni 2013 tar jag examen som Internationell Civilekonom. I min blogg får ni följa mina äventyr utomlands runtom i världen. Mest aktuellt är sommaren 2013, som jag kommer spendera i Oxford England, där jag ska jobba för EF på deras språkresor. I arkivet finns sommaren 2011 som spenderades på Disneyland Paris där jag utklädd till pirat jobbade i en av butikerna i samband med attraktionen Pirates of the Caribbean. Året som följde fortsatte mina äventyr i frankrike, närmare bestämt ett år som utbytesstudent i Lyon. Här kommer ni få följa mig utomlands och mina försök att anpassa sig efter en annan kultur, med allt som det kan innebära!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela