Josefin på språng i världen

Sommaren 2013 i Oxford, England.

Uppdatering

Publicerad 2011-11-19 14:08:40 i Lyon,

Nu är det helg och jag har lite mer tid att uppdatera. Veckan har varit som en vanlig vecka. Hade som sagt engelskatentan i torsdags, och jag tror att är godkänd iaf, även om det var lite svårare än jag tänkt, mest på grund av att det var väldigt kort tid att skriva på. Fast det verkar vara en genomgående trend. Alla tentor är väldigt korta här. Många ligger på runt 1 timme, vissa sluttentor är på max 3 timmar. Den kortaste tenta jag skrivit i Linköping var på 3 timmar och dom allra flesta är på 5 timmar. Lite skillnad!

Så med tanke på tentor har dom nu sagt att vi ska få reda på datumen för sluttentorna i nästa vecka. Jag hoppas verkligen det stämmer så jag kan boka flygbiljett hem! Är väldigt, väldigt nyfiken på hur dom kommer ligga. Har jag otur har jag en tenta precis innan jul och en några dagar efter nyår. Eller så har jag alla efter jul och kan komma hem den 12:e. Ja, det kan verkligen bli både bra och dåligt. 

Igår hade jag en väldigt trevlig kväll. Jag och Annika var på en brasiliansk restaurang här i Lyon. Vi åt en "köttmeny" som den kallades. Vi fick en förrätt som vi inte riktigt vet vad det var. Vi frågade för vi förstod inte ordet riktigt, men förklaringen var lika förvirrande den. "Bollar av kött... och fisk. Som är typ stekt och/eller friterat" Jaja, tänkte vi. Spännande att testa. Så vi fick in 4 stavar/bollar som var typ friterade/panerade och olika såser att doppa i. 1 av dom lyckades vi lista ut var ost. Men dom andra tre har vi ingen aning om vad vi åt :P Men det var gott! Till huvudrätt var det avsmakning av kött. Vi fick först in en tallrik med 3 sorters kött på och massa olika skålar med tillbehör, grönsaker, ris, bönor, och lite mer suspekta saker. Vi lyckades lista ut att en mysko sak var friterad banan, men resten vet vi inte riktigt vad vi åt. Men vi högg glatt in på allt kött och började äta. Sen insåg vi efter ett tag att det inte var riktigt färdigt, utan dom kom in 4 gånger till med olika typer av kött och sist grillad ananas. Vår servitris hade nog väldigt kul för vi blev lika chockade varje gång när det kom mer mat! Hur mycket mat som helst! Efter det gick vi runt lite i gamla Lyon för att smälta maten lite innan vi mötte upp Björn, en svensk kille som pluggar juridik, som hade 3 kompisar från stockholm på besök. Så vi tog en öl allihopa. En mycket trevlig kväll!

Idag har jag inget planerat. Ska kanske duscha snart och klä på mig. Behöver handla lite också eftersom det är stängt på söndagar. Behöver egentligen plugga lite, men jag har som regel att aldrig plugga på lördagar så jag sparar nog det till imorgon.

Tänk att det bara är en månad kvar innan jag kommer hem igen! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Josefin

Jag är en tjej ursprungligen från Stockholm. I juni 2013 tar jag examen som Internationell Civilekonom. I min blogg får ni följa mina äventyr utomlands runtom i världen. Mest aktuellt är sommaren 2013, som jag kommer spendera i Oxford England, där jag ska jobba för EF på deras språkresor. I arkivet finns sommaren 2011 som spenderades på Disneyland Paris där jag utklädd till pirat jobbade i en av butikerna i samband med attraktionen Pirates of the Caribbean. Året som följde fortsatte mina äventyr i frankrike, närmare bestämt ett år som utbytesstudent i Lyon. Här kommer ni få följa mig utomlands och mina försök att anpassa sig efter en annan kultur, med allt som det kan innebära!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela