Josefin på språng i världen

Sommaren 2013 i Oxford, England.

Champions League

Publicerad 2011-11-03 09:07:18 i Lyon,

Igår var det onsdag och jag hade franskalektion. Varannan lektion har vi grammatik och varannan läser vi typ artiklar och olika saker. Igår var det grammatik som stod på schemat. Det är tråkigt, men det är väl välbehövligt inser man ju. Fast det går lite långsamt fram ibland, så igår satt jag och gjorde läxan till nästa vecka under lektionen. Så nu har jag inget att göra till nästa lektion - najs! Vi fock också tillbaka en text som vi lämnade in förra lektionen. Jag fick 14/20 så jag är nöjd (10 är godkänt). Det sköna här att våra betyg översätts inte till svenska, bara att man klarat sig eller inte, så betygen spelar ingen roll, vilket är ganska skönt, det tar ju bort lite av pressen att man måste få jättehöga betyg. Däremot blir man ju lite intresserad av hur dom betygsätter. Jag skrev en text på knappt 1 A4 sidan, datorskriven. När jag får tillbaka den så har jag kanske 6 småfel som hon har rättat, varav två är stavfel när jag glömt en apostrof eller så på datorn. Ändå får jag 14/20. Skulle vara lite kul att veta vad som krävs för att få högre ändå?! 

Igår var det också dags för step igen. Det har varit höstlov och veckan innan var jag sjuk, så då gick jag inte. Alltså, jag vet inte varför jag plågar mig. Det är så FRUKTANSVÄRT jobbigt. Jag har ALDRIG varit med om något så jobbigt träningspass hemma i sverige. Det är liksom i klass med ett spinningpass. Jag (och alla andra typ) är helt genomsvettiga efter 5 minuter. Fast samtidigt är det så jäkla kul! Ledaren är fantastisk, karismatiskt, tjoar och skrattar och springer runt och peppar alla. (Alla är nog lite kära i honom, ung, snygg kille med sjuk utstrålning... Så kommer han fram till en och frågar hur det går har man ju tappat bort sig efter ett steg!) Bra musik, lagom svår nivå på koreografin. Fast många av dom franska tjejerna tycker att det är för svårt/för jobbigt och en del ställer sig bara med armarna i kors och blänger på instruktören. Det här med att svettas och ta i är inte riktigt fransmännens grej. Folk står på träningspassen i vanliga kläder. Igår stod det en tjej bredvid mig, hon hade på sig shorts, en långärmad tröja med en jeansväst över, håret lite snyggt uppsatt, örhängen och fullt sminkad. Man känner sig ju lagom mysig bredvid i gamla träningskläder, osminkad och med otvättat hår. Fast sen står dom ju bara där och småtrampar hela passet.
Men det är ju fascinerande hur mycket man plågar sig själv, hur jobbigt det är man ändå går man tillbaka varje vecka!

Efter det så gick jag hem, duschade, tvättade, handlade och åt. Sen gick jag iväg till en pub där jag mötte massa kompisar. Det stod nämligen Lyon-Real Madrid Cahmpions League, på schemat på storbild. Tråkigt att Lyon förlorade, det var en uppgiven stämning på puben! Så fort det var slut gick jag hem, riktigt trött efter stepen och saker att göra tidigt idag. Nu måste jag gå till skolan. Har lektionen om 2 timmar, men måste börja på en uppgift som ska lämnas in på måndag. Tyvärr fattar jag inte riktigt vad jag ska göra... Har lite panik över uppgiften. Förstår liksom orden i uppgiften, men fattar inte innebörden. =(

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Josefin

Jag är en tjej ursprungligen från Stockholm. I juni 2013 tar jag examen som Internationell Civilekonom. I min blogg får ni följa mina äventyr utomlands runtom i världen. Mest aktuellt är sommaren 2013, som jag kommer spendera i Oxford England, där jag ska jobba för EF på deras språkresor. I arkivet finns sommaren 2011 som spenderades på Disneyland Paris där jag utklädd till pirat jobbade i en av butikerna i samband med attraktionen Pirates of the Caribbean. Året som följde fortsatte mina äventyr i frankrike, närmare bestämt ett år som utbytesstudent i Lyon. Här kommer ni få följa mig utomlands och mina försök att anpassa sig efter en annan kultur, med allt som det kan innebära!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela