Josefin på språng i världen

Sommaren 2013 i Oxford, England.

Jag lever!

Publicerad 2011-06-18 11:49:48 i Allmänt,

Bonjour tout le monde!
Jag lever och mar bra, men det kanns sjukt konstigt att vara har. Sitter i receptionen pa vart boendeomrade, La Boiserie. Det har varit ett par sjukt intensiva dagar har i borjan. Idag ar jag ledig och tankte passa pa att beratta om mina forsta dagar har.

Jag var faktiskt inte speciellt nervos pa planet ner, vet inte om det mest berodde pa att man inte riktigt vissta vad man kunde forvanta sig. Iaf sa kom vi fram och star och vantar pa bussen till Disneyland, men den kommer inte sa det slutar med att jag delar en taxi/minibuss med 4 finska personer som ocksa skulle borja pa Disneyland. Men den dar chaufforen verkar inte riktigt ha koll alltsa och tillslut hamnar vi pa infarten till sjalva parken och parkeringen med alla vara vaskor helt vilsna. Det kommer ut folk som jobbar och fragar vad vi gor dar helt borta, for det gar inte att ga nanstans dar, man maste ha bil, Dom fick sig ett gott skratt pa jobbet den dan kan jag ju saga. Men dom va snalla och skjutsade oss till byggnaden dar vi skulle samlas, sa vi slapp faktiskt aka pendeltaget som vi skulle behovt om vi tagit bussen istallet. Val framma dar far vi skriva pa massa papper for att skicka in till banken for att oppna ett franskt bankkonto. Vi blir sen skjutsade till residencet dar vi ska bo tillsammans med flera andra som satt dar och vantade. Val dar blev det genomgang med managern for boendet med massa regler och fler papper att skriva pa. Allt pa franska saklart. Jag hade traffat en annan svensk tjej dar, Hanna, sa vi bestamde oss for att bo tillsammans. Sa vi delar rum, och sen bor vi med tre finska tjejer och en spansk. Vi fick visntlotten for vi har storsta rummet, vi har egen toalett (dom andra delar 4 personer pa sitt). Lagenheten ar sjukt spartansk. I vart rum finns det tva sangar, tva sangbord, tva sanglampor och ett bord. Koket ska vi inte ens tala om. Jag har skurit tomater pa en tallrik med en vanlig kokskniv... det blir iaf mindre disk!
Efter en snabb handling av middag och frukost och upppackning dackade jag i sangen sjukt trott.

Dan efter var det forsta dagen av utbildning, Disney Traditions. Utbildning av vad Disney star for, alla hotell och sjalva parken. Aven allt som Disney ager och har, Disneys historia. Visste ni att Disney ager tv-kanalen ABC och producerar tex Greys Anatomy? Det visste inte jag! Det tog hela dan och efter det var vi helt slut! Lite middag och sen sova klockan 9 typ.
Dan efter det var det dags for Disney Orientation. Det var typ genomgang av hur man ska uppfora sig pa Disney, typ "Don't brake the magic". Man ska alltid bara sin kostym korrekt, man far inte ata och dricka "on stage" som det heter nar man ar i sjalva parken. Man far tex inte ga med sin kostym i fel del av parken. Jag som jobbar i Adventureland far inte va med min kostym i tex Fantasyland for det forstar magin. "Backstage" kan man gora lite som man vill, bakom alla kulisser dar det inte finns nagra gaster. Vi som jobbar kallas "Cast Members" och alla besokare "Guests". det finns sjukt mkt regler har!  Och det ar helt sjukt stort. Ni ska se kostymforradet, det ar enormt!! Iaf, pa eftermiddagen va det dags for att prova ut kostymer. Jag jobbar i butiken vid attraktionen Pirates of the Caribbean, alltsa ar jag Pirat! =) Jag ska forsoka lagga upp en bild nangang pa min outfit! Efter det va det rundvandring i parken och sen ett forsta besok pa mitt jobb. Men Team leader va inte dar sa jag fick typ ingen info den gangen. Sen va dan slut och man fick klocka ut. Det ar helt sjukt, man maste klocka in och klocka ut pa exakt ratt klockslag, man maste typ sta och vanta pa att det ska bli ratt pa exakt minut!

Tredje dan av utbildning va det dags for sakerhet. Utrymningsvagar, brandslackning, larmningsrutiner etc. Efter lunch skulle det varit lakrundersokning men vi va for manga sa vi andra fick ga till vara jobb. jag jobbar tillsammans med en ny, finsk tjej sa vi gick dit och traffade alla. Vi fick genomgang av allt mojligt, allt helt pa franska. Efterat va jag typ helt gratfardgi, fattar inte hur jag ska klara det har alltsa. Men vi traffade managern for butiken pa vagen ut och han ar fran england sa jag pratade lite engelska med honom, och det va jatteskont, han va valigt trevlig och snall.

Igar hade vi kassatraning i 8 timmar, allting pa franska. tillsammans med massa fransman... Det kandes battre med franskan igar, jag forstod det mesta. Men shit va krangligt det ar med betalningar. Det finn 9 olika satt att betala pa... Idag ar jag ledi och jag ska ta reda pa var IKEA ligger, det ska tydligen finnas i narheten sa ska forska ta mig dit.

Imorgon har jag forsta riktiga dan pa jobbet. Jag borjar kvart over tre och slutar halv tolv. Seeegt. Men om jag forstod det ratt sa ska jag jobba tillsammans med nan tjej som jobbat dar langre, som nan mentor tror jag. Hoppas det gar bra, jag ar redan nervos. men jag forsoker tanka att det maste ju ha funnits nan som har varit sjukt mkt samre pa franska an jag, som har klarat jobbet... Sa man far val kampa pa.

Nu fick ni sjukt mkt info, men kande att jag va tvungen att beratta allt!
Kanske kommer mer berattelser sen som jag inte kommer pa nu.
Skicka garna ett sms till mig och beratta nat kul sa jag blir glad: + 33 76 161 43 09

Puss & kram!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Josefin

Jag är en tjej ursprungligen från Stockholm. I juni 2013 tar jag examen som Internationell Civilekonom. I min blogg får ni följa mina äventyr utomlands runtom i världen. Mest aktuellt är sommaren 2013, som jag kommer spendera i Oxford England, där jag ska jobba för EF på deras språkresor. I arkivet finns sommaren 2011 som spenderades på Disneyland Paris där jag utklädd till pirat jobbade i en av butikerna i samband med attraktionen Pirates of the Caribbean. Året som följde fortsatte mina äventyr i frankrike, närmare bestämt ett år som utbytesstudent i Lyon. Här kommer ni få följa mig utomlands och mina försök att anpassa sig efter en annan kultur, med allt som det kan innebära!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela