Josefin på språng i världen

Sommaren 2013 i Oxford, England.

Helg!

Publicerad 2011-07-09 11:58:53 i Allmänt,

Nu är det äntligen helg och jag är ledig. Veckan har gått ganska fort, men igår kväll var jag så trött att jag nästan somnade när jag åt middag (kl 8...) Så igår låg jag bara och tittade på film på Hannas dator, för hon var borta igår kväll. Det var ritkigt skönt att vara ensam en hel kväll. Idag känner jag mig piggare efter typ 12 timmars sömn! Det har gått bra på jobbet i veckan tycker jag, kommer in i det mer och mer. Framförallt när dom nu har förstått hur mycket engelska jag kan. Folk har ropat på mig flera gånger i veckan för att hjälpa dom med engelska kunder, dom kan inte mer än det som är nödvändigt för att stå i kassan liksom. Men när kunderna har andra frågor utöver det är dom lost. Nån sa att, shit nu förstår jag hur du känner med franskan ungefär, va modig du är! Fick hjälpa en fransk tjej som jobbar där (hon är typ runt 20!) med att berätta för en kund va klockan är (!) för det kunde hon inte göra på engelska. Skadeglädje är kanske fult, men jag mådde lite bättre då!

Jämfört med vad jag hör andra berätta om sin arbetsplats så har jag nog ett ganska bra team. Dom allra, allra flesta är väldigt snälla och hjälper gärna till om det är nåt jag inte vet eller inte förstår. Även våra team leaders är väldigt sjyssta. Sen är det synd att språket blir lite av en barriär för att komma in helt i teamet. Jag kan ju liksom inte skämta som dom gör, eller vara med i samtalet, även om jag förstår mycket av vad dom säger. Men många gör sitt bästa för att hjälpa till. Igår hade vi en jätterolig stund på jobbet också, när en tjej ville att jag skulle lära henne lite svenska. Först sa jag meningar som hon ville lära sig, men hon frågade om jag skulle skriva ner det. Så då gjorde jag det. Sen kom det fler som ville vara med, och så fick jag gå igenom allt, och förklara å, ä, ö och hur det uttalade sig. Det var sjukt kul att lyssna på 5 fransmän som försökte säga "Hur mår du? jag mår bra". Tillslut så va det massa folk med, och även några dutys. Efter ett tag sa en av dom, "nej jag vill lära mig mer, men nu måste vi byta kassorna" besviket. Så då kunde vi inte göra mer.
Kanske borde berätta hur min arbetsplats ser ut i uppbyggnad/hierarkin: Först har vi managern som är ansvarig för hela butiken. Han heter Roger och kommer från England. Sen finns det 4 team leaders, som har ansvaret varje dag. Sen finns det dutys/supervisers som är folk som har jobbat där i typ 1-2 år. Det är dom som sköter kassaroteringen, växelkassorna, som gör alla byten och returer och sånt. Efter det är det vi i kassorna. Allra längst ner på skalan. Eftersom vi jobbar i en piratbutik heter alla nivåer och tjänster något annat mer "piratigt" men det har jag inte lärt mig. Men hur franskt är det inte att det sitter uppe en planch med hierarkin på, på lagret/kontoret? :P
Idag har jag städat köket lite, eftersom folk här inte verkar fatta hur man diskar + gör rent i köket efter sig. Det är väl framförallt en av tjejerna. (Den äldsta, hon fyller 24 i år...) Men även om dom andra diskar efter sig så gör dom inte rent spisen. Den va faktiskt ny när vi flyttade in, men lär ju va förstörd efter den här sommaren. Dom använder så mkt olja i sin matlagning så det är oljefläckar på alla spisplattor. Blä!
Snart tänkte jag klä på mig och åka in till Val d'Europe, ett jättestort shoppingcenter som ligger 20-25 min med buss härifrån, och en pendeltågshållplats från Disney. Måste handla lite mat också. Ikväll ska vi åka till Paris ett stort gäng, men allt är lite ostyrt just nu. Två svenska tjejer ville att alla skulle följa med dom till en klubb där det skulle spela några kända DJ:s, men det var rätt dyrt inträde så vi får se vad vi gör.
På måndag är jag förflyttad och ska jobbat i en butik som heter Emporium. Det är en av de största butikerna på Disney. Men jag tycker att det är kul att man flyttas runt lite ibland, så man inte står i sin butik varje dag hela tiden.
Nu ska jag duscha, medan ni läser mitt sjukt långa inlägg! ;)

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2011-07-09 17:13:26

Låter härligt med en shoppingrunda! Handlade du något? :P Själv har jag tvättat hela dagen

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Josefin

Jag är en tjej ursprungligen från Stockholm. I juni 2013 tar jag examen som Internationell Civilekonom. I min blogg får ni följa mina äventyr utomlands runtom i världen. Mest aktuellt är sommaren 2013, som jag kommer spendera i Oxford England, där jag ska jobba för EF på deras språkresor. I arkivet finns sommaren 2011 som spenderades på Disneyland Paris där jag utklädd till pirat jobbade i en av butikerna i samband med attraktionen Pirates of the Caribbean. Året som följde fortsatte mina äventyr i frankrike, närmare bestämt ett år som utbytesstudent i Lyon. Här kommer ni få följa mig utomlands och mina försök att anpassa sig efter en annan kultur, med allt som det kan innebära!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela