Josefin på språng i världen

Sommaren 2013 i Oxford, England.

Julefrokost

Publicerad 2011-12-08 19:19:46 i Lyon,

Just nu levs det ett intensivt liv här nere. Dels så har jag två tentor på måndag som jag inte har pluggat tillräckligt än så länge, så är lite lagom stressad över det. Dels har jag en muntlig engelskatenta imorgon. Visserligen så är det inget svårt, men jag måste ju ändå förbereda lite. 

Utöver det är det kursvalen som spökar i bakhuvet, men det tänkte jag lämna till iaf efter nästa måndag då jag har två tentor. Efter det är det lite lugnare. Men, efter mötet idag känner jag mer lugnare och det ska nog lösa sig på ett bra sätt. Ska berätta mer efter helgen när jag har funderat lite mer! 

Men det är ju inte bara skolan där det händer saker som man måste få in i planeringen också. Idag börjar det som Lyon har pratat om ända sen jag kom hit, nämligen Fête des lumières = ljusens fest/högtid. Detta är en jättegammal tradition till jungfru marias ära för att hon hjälpte Lyon igenom pesten. Och sen dess tänder man ljus till hennes ära. Och då menar jag inte bara lite små värmeljus. Nej, nu är det all in som gäller. Det är ljusspel överallt, på alla stora/kända byggnader i olika konstformer, det är fester överallt, det är gratis att åka kollektivtrafiken som dessutom går till typ 3 på nätterna istället för halv 1. Alla invånare tänder ljus och ljusslingor och dekorerar balkonger. Det verkar helt vilt, men det är svårt att förklara för mig som inte har sett det än. Men det börjar ikväll, så vi ska gå ut snart och titta på vad som händer ikväll. Egentligen är det ju en stor, lång fest hela helgen. Men det kan ju inte jag vara med på tyvärr. Ikväll blir det bara gå runt och titta och dricka lite vin chaud (fransmännens version på glögg). Men imorgon blir det lite fest iaf. Alla svenskar, danskar, norskar och finnar som vi känner (förvånasnvärt få faktiskt!) ska ha julbord imorgon. Eller som vårt facebookevent lyder eftersom det är en dansk som skrivit Julefrokost! Så varje land ska ta med sig sina läckerheter. Det svenska bidraget blir köttbullar, brunsås, potatis, sill, julskinka och glögg. Sen kommer dom andra köpa massa annat som är typiskt för sina länder. Det ska bli så trevligt!! 

Nej, nu måste jag fortsätta plugga marknadsföring!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Josefin

Jag är en tjej ursprungligen från Stockholm. I juni 2013 tar jag examen som Internationell Civilekonom. I min blogg får ni följa mina äventyr utomlands runtom i världen. Mest aktuellt är sommaren 2013, som jag kommer spendera i Oxford England, där jag ska jobba för EF på deras språkresor. I arkivet finns sommaren 2011 som spenderades på Disneyland Paris där jag utklädd till pirat jobbade i en av butikerna i samband med attraktionen Pirates of the Caribbean. Året som följde fortsatte mina äventyr i frankrike, närmare bestämt ett år som utbytesstudent i Lyon. Här kommer ni få följa mig utomlands och mina försök att anpassa sig efter en annan kultur, med allt som det kan innebära!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela