Josefin på språng i världen

Sommaren 2013 i Oxford, England.

Strejk

Publicerad 2011-12-17 16:28:08 i Lyon,

Så internet är nu tillbaka. Undrar varför hon bytte leverantör, det är ju inte så att det är bättre eller snabbare nu. Märker ingen som helst skillnad. Men, det är ju "gratis" så jag klagar inte. 
Veckan som gått har varit ganska tuff. Flera tentor, mycket plugg och mycket annat att göra också. Fredagen avslutades med en trevlig middag med Anna, Annika och Elina inne i gamla Lyon. På menyn stod det för mig den typiska salladen från Lyon till förrätt (sallad, bacon, brödkrutonger och pocherat ägg. Ibland även morötter och tomater. Och sen dressing. Det är riktigt gott!). Efter det blev det kött, potatisgratäng och charlottenlöksås. Efterrätt creme brulée. Kostnad = 15 euro. Till det lokalt rödvin. Gott kan man väl bara sammanfatta det som! 

Idag har jag gjort min träning för ett tag. Var hemma hos en kompis som flyttar ut ur sin lägenhet idag. Hon ville ge massa grejer till mig istället för att slänga det. Och just idag bestämmer sig dom som kör språvagnarna att strejka (eller egentligen inte, det är 3:e eller 4:e lördagen i rad som spårvagnarna står stilla...). Så jag gick med två stor ikeakassar med saker (varav tex en madrass) 3 spårvagnahållplatser. Efter 5 minuter ringer jag Annika i panik och frågar om hon kan komma och möta mig och hjälpa mig. Snäll som hon är kom hon. För jag var helt genomsvettig och hade ont i armar, axlar, händer och fingrar. Varför kunde inte spårvagnarna gå för? 

Men på tal om strejk. Det har varit lite olika strejker sen jag kom hit. Tunnelbana, tåg, spårvagn, men inte nåt som har påverkat mig sådär jättemycket. Men nu händer det grejer. Nu strejkar säkerhetspersonalen på flygplatserna. Igår och idag tom minst kl 15 är ALLA flighter från Lyon inställda, det är kraftiga förseningar från Paris men där lyfter dom flesta flighterna i alla fall. Jag vet flera som skulle flyga SAS till Köpenhamn igår som har blivit ombokade till att flyga från Geneve imorgon/måndag istället. Jag vet även att i princip alla australienare som varit här skulle åkt hem idag, men jag vet inte hur det har gått för dom. Folk har ju liksom flyttat ut ur sina lägenheter, står där med all sin packning och har ingenstans att ta vägen. Det är tydligen kaos på flygplatsen här, och dom bedjar till folk att inte ta sig ut till flygplatsen utan prata med sina flygbolag istället. Kan någon ringa Securitas och be dom skärpa sig kanske? Dom och ett 10-tal andra säkerhetsbolag kräver bättre löner och arbetsvillkor, absolut det ska väl förhandlas - men i julhelgen? Jag håller bara tummarna att jag kommer hem utan problem på torsdag, men som sagt tydligen lyfter ju planen från Paris, det är värst här i Lyon. Usch, jag tänker på alla som sitter fast här i Lyon just nu! 

Jag tänker inte oroa mig för det än, det får bli ett senare problem! Idag har jag istället varit på stan och fikat/shoppat/julshoppat med Elina och Annika. Vi klev in på Starbucks ett tag för det ösregnade ute. 



Elina drack mocha med tranbärssirap på. 



För mig och Annika blev det en varm choklad!

En riktigt bra utveckling är det står en anställd och tar ens drickbeställningar och skriver upp ens namn på en sorts skärm. Så när man kommer fram till kassan säger dom "Hej Josefin, välkommen". Det tycker jag var jätteroligt och trevligt. Så får man personaliserade muggar också! 



Min mugg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Josefin

Jag är en tjej ursprungligen från Stockholm. I juni 2013 tar jag examen som Internationell Civilekonom. I min blogg får ni följa mina äventyr utomlands runtom i världen. Mest aktuellt är sommaren 2013, som jag kommer spendera i Oxford England, där jag ska jobba för EF på deras språkresor. I arkivet finns sommaren 2011 som spenderades på Disneyland Paris där jag utklädd till pirat jobbade i en av butikerna i samband med attraktionen Pirates of the Caribbean. Året som följde fortsatte mina äventyr i frankrike, närmare bestämt ett år som utbytesstudent i Lyon. Här kommer ni få följa mig utomlands och mina försök att anpassa sig efter en annan kultur, med allt som det kan innebära!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela