Josefin på språng i världen

Sommaren 2013 i Oxford, England.

Saluhallar

Publicerad 2011-12-13 17:53:56 i Lyon,

Så, hur var första tentorna i det här landet? Jo, kulturen var lite knepig, mycket fakta och detaljer, men chansade på en del och såg sen att jag fått rätt. Så den borde jag nog klara. Men, marknadsföringen. Alltså, vilken elak tenta! Det var 12 sidor text att läsa och sen svara på 10 frågor. Så den ekvationen kanske ni förstår inte går ihop för mig när man bara har 3 timmar på sig. När jag hade läst allting och förståt, ja då hade ju mer än halva tiden gått. När det var en halvtimme kvar hade jag svarat på kanske 4-5 frågor. Nej, den tentan gick inge bra. Jag svarade tillslut på 9 av 10 frågor, men det är inte speciellt många som jag är nöjd med. Jag bara lever på hoppet att dom godkänner alla utbytesstudenter oavsett, eller iaf är snälla med rättningen på tentan så att mitt genomsnitt på alla moment blir godkänt. 

Efter att totalt ha kollapsat i sängen tidigt igår av utmattning efter dagen så var jag uppe tidigt igen. Fast den här gången inte för att plugga, utanför att åka till saluhallarna som finns här i Lyon. Jag och ett par andra ville gärna se vad det var. Vi hade trott att det skulle vara som en mysig gammal saluhal eller marknad, men istället var det en toppmodern glasbyggnad, där alla i princip bara sålde ost och foie gras. Så det blev bara en snabb runda där för att se vad dom hade, det var inte alls det vi hade förväntat oss.

Efter det har det ju såklart blivit plugg också. Idag var det finans som gällde, för jag har ju min omtenta från midterm imorgon. Om jag hittar var jag ska vara. För tanten på expeditionen hade ingen information alls, och hon som "borde" veta jobbade inte idag. Så jag ska komma tillbaka imorgon bitti och förhoppningsvis får jag reda på var tentan kommer att hållas. Det skulle ju vara trevligt...


Kommentarer

Postat av: Tilda

Publicerad 2011-12-14 23:26:53

Jag vet, tentaetiketten i dethär landet är helt vrickad och man har ingen aning om hur lärarna kommer bedöma. Sedan är jag mycket intresserad av att veta hur vi kommer få betygen (förmodligen som t.ex. 15/20) och hur de sedan ska pressas in i svenska betygsmallen. Mycket sker ad hoc här, om man säger så.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Josefin

Jag är en tjej ursprungligen från Stockholm. I juni 2013 tar jag examen som Internationell Civilekonom. I min blogg får ni följa mina äventyr utomlands runtom i världen. Mest aktuellt är sommaren 2013, som jag kommer spendera i Oxford England, där jag ska jobba för EF på deras språkresor. I arkivet finns sommaren 2011 som spenderades på Disneyland Paris där jag utklädd till pirat jobbade i en av butikerna i samband med attraktionen Pirates of the Caribbean. Året som följde fortsatte mina äventyr i frankrike, närmare bestämt ett år som utbytesstudent i Lyon. Här kommer ni få följa mig utomlands och mina försök att anpassa sig efter en annan kultur, med allt som det kan innebära!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela